Wikia

Sperzieboontjes.JPG

sperzie- of prinsesseboontjes

Sperzieboon.JPG

onderste sperzieboon, afgehaalt en gesneden

Gekookte boontjes.JPG

gekookte boontjes

Sperzieboon of prinsesseboon, (Phaseolus vulgaris), is een groente die in heel Europa gegeten wordt, oorspronkelijk geïmporteerd uit Zuid-Amerika en via de kolonies van verschillende Europese mogendheden over de wereld verspreid.

Recepten:Edit

Sperzieboontjes, gekookteEdit

Per persoon 250 gram.

  • De boontjes afhalen (uiteindes kort afsnijden) en daarna door midden snijden of breken. Vervolgens wassen in een vergiet en met veel water koken; 4 á 5 minuten koken voor knapperige boontjes of 8 á 10 minuten voor zachte gare boontjes (persoonlijke smaak). Na het koken in een vergiet laten uitlekken. Warm opdienen.

Variatietips:Edit

  • Boontjes met knoflookboter: 25 gram boter smelten in een koekepan, 2 á 3 uitgeperste teentjes knoflook er door roeren, tot de boter goudbruin is, eventueel op smaak maken met een beetje zout. Deze boterjus door de boontjes schudden, warm opdienen.
  • Gekookte boontjes op oma's manier: de nog hete boontjes na het afgieten terug in de pan en een klein klontje boter en een beetje gemalen nootmuskaat er door schudden.

Maaltijdtips:Edit

Conserveren:Edit

InvriezenEdit

  • De boontjes bereiden als gekookte boontjes maar maximaal 2 minuten koken, goed laten uitlekken en afkoelen (helemaal koud), en in een afgesloten diepvrieszak invriezen.
  • Voor bereiding de diepgevroren boontjes zonder zak (niet eerst ontdooien!) in ruim water 3 á 4 minuten koken en dan afgieten.

Zoute bonenEdit

  • De boontjes maximaal 2 minuten koken, en daarna in een glazen wekpot met zout water vullen, de pot iets opwarmen en dan de deksel erop draaien.
  • Voor bereiding van deze zoute bonen, eerst afgieten, de boontjes 2 minuten koken in ruim water en het zoute water afgieten, dit 2 á 3 maal herhalen om alle zout uit de bonen te krijgen.

In andere talenEdit

Duits grüne bohne
Engels green bean
Frans haricots verts
Indonesisch buncis
Spaans ejole

Around Wikia's network

Random Wiki