Wikia

Sperzieboontjes

sperzie- of prinsesseboontjes

Sperzieboon

onderste sperzieboon, afgehaalt en gesneden

Gekookte boontjes

gekookte boontjes

Sperzieboon of prinsesseboon, (Phaseolus vulgaris), is een groente die in heel Europa gegeten wordt, oorspronkelijk geïmporteerd uit Zuid-Amerika en via de kolonies van verschillende Europese mogendheden over de wereld verspreid.

Recepten:

Sperzieboontjes, gekookte

Per persoon 250 gram.

  • De boontjes afhalen (uiteindes kort afsnijden) en daarna door midden snijden of breken. Vervolgens wassen in een vergiet en met veel water koken; 4 á 5 minuten koken voor knapperige boontjes of 8 á 10 minuten voor zachte gare boontjes (persoonlijke smaak). Na het koken in een vergiet laten uitlekken. Warm opdienen.

Variatietips:

  • Boontjes met knoflookboter: 25 gram boter smelten in een koekepan, 2 á 3 uitgeperste teentjes knoflook er door roeren, tot de boter goudbruin is, eventueel op smaak maken met een beetje zout. Deze boterjus door de boontjes schudden, warm opdienen.
  • Gekookte boontjes op oma's manier: de nog hete boontjes na het afgieten terug in de pan en een klein klontje boter en een beetje gemalen nootmuskaat er door schudden.

Maaltijdtips:

Conserveren:

Invriezen

  • De boontjes bereiden als gekookte boontjes maar maximaal 2 minuten koken, goed laten uitlekken en afkoelen (helemaal koud), en in een afgesloten diepvrieszak invriezen.
  • Voor bereiding de diepgevroren boontjes zonder zak (niet eerst ontdooien!) in ruim water 3 á 4 minuten koken en dan afgieten.

Zoute bonen

  • De boontjes maximaal 2 minuten koken, en daarna in een glazen wekpot met zout water vullen, de pot iets opwarmen en dan de deksel erop draaien.
  • Voor bereiding van deze zoute bonen, eerst afgieten, de boontjes 2 minuten koken in ruim water en het zoute water afgieten, dit 2 á 3 maal herhalen om alle zout uit de bonen te krijgen.

In andere talen

Duits grüne bohne
Engels green bean
Frans haricots verts
Indonesisch buncis
Spaans ejole