Wikia

Deze pagina beschrijft functies van deze wiki die we overwegen te gaan bouwen, in bouwvolgorde.

Favoriete gerechtenEdit

  • Elke gebruiker kan op per gerecht aanvinken dat dit gerecht tot zijn favorieten behoort (wel/niet/onbeslist).

Ontwerp: Dit aanvinken laten we doen in de overzichtspagina en niet is de gerechtenpaginas omdat het anders, het in de achtergrond openen van het groot aantal gerechtenpaginas, de overzichtspagina onaanvaardbaar zou vertragen.

  • De gebruiker kan op receptenoverzichtspaginas filteren op favorieten (wel/wel of onbeslist/onbeslist/onbeslist of niet/niet) en sorteren op het aantal gebruikers dat een gerecht als favoriet heeft gemarkeerd.
  • Op de hoofdpagina laten de de top 25 gerechten zien die door de meeste gebruikers als favoriet zijn gemarkeerd.

Maintenance scriptEdit

Een script dat alle paginas op de wiki controleert en waar mogelijk en zinvol, corrigeert. Overlapt #Style Guard.

DesignEdit

  • Open Special:All pages, of een categorie pagina speciaal van het maintenance script ontworpen.
  • For each hyperlink

IngredientenEdit

Van de ingredienten willen we weten of ze bestaan en zo ja in welke winkelschap ze te vinden zijn en in welke gerechten ze gebruikt worden.

Toepassing:

  • "Bestaat een ingredient" is nodig om te beoordelen of een recept correct is, zie #Style Guard.
  • "Staat in winkelschap" is nodig om boodschappen in winkelvolgorde te zetten, zie #Boodschappenlijst generator.
  • "In welke gerechten ze gebruikt worden" kan zinvol zijn. Alternatieven vanuit een overzichtspagina: toon allen gerechten met/zonder ingredient X.

WinkelschappenEdit

Van de winkelschappen willen we weten: welke schappen zijn er, en welke ingredienten staan er in dat schap.

WinkelsEdit

Van de winkels willen we weten: welke winkels er zijn, en in welke volgorde passeren we de winkelschappen.

Style GuardEdit

Een programma dat de pagina controleert en overtredingen van styleregels rapporteerd.

  • Controleer dat alle ingredienten gebruikt worden en dat alle gebruikte ingredienten genoemd worden. Dit is een uitdaging:
    • Het programma moet 'begrijpen' tot welke verzameling(en) de ingredienten behoren.
    • Het programma moet 'begrijpen' waaruit ingredienten bestaan.
      • ingredient: Nasigroentepakket, handeling: Snijd de peper in stukjes.
  • Controleer of bij elke ingredient de hoeveelheid, de eenheid en de naam worden herkent.
  • Controleer of bij elke stap het werkwoord herkent wordt.

KookhulpEdit

Een programma dat de gebruiker tijdens het koken stap voor stap door het recept loodst. Misschien met:

  • een foto/filmpje van elke stap.
  • een keukenwekker functie.

Ingredienten verschalenEdit

Een programma dat het de gebruiker mogelijk maakt om het aantal porties te kiezen. De meeste gerechten zijn voor 4 personen, als de gebruiker een ander aantal porties kiest, zal het programma:

  • de hoeveelheden van de ingredienten naar verhouding aanpassen,
  • misschien bepaalde stappen van het recept herhalen omdat die stappen niet voldoende schaalbaar zijn voor het gevraagde aantal personen. Bijvoorbeeld in mijn oven past een ovenschaal met voor 4 personen Moussaka; voor 8 personen Moussaka moet ik dus in twee keer bakken, maar bijvoorbeeld in de voorbereiding kan ik wel de benodigde aardappelschijfjes voor 8 personen in één keer koken.

Om dit mogelijk te maken moet:

  • elke ingredient van elk recept uit 3 velden bestaat: hoeveelheid, eenheid en omschrijving. Nu is dit samen 1 tekst veld (per ingredient).
  • van elk recept de minimum en maximum hoeveelheden vastgelegd worden.

Boodschappenlijst generatorEdit

Een programma dat voor een "week"-menu de ingredienten voor alle gerechten samen op een boodschappenlijst zet.

  • In volgorde voor de gekozen winkel.

Om dit mogelijk te maken moet:

  • Van elk ingredient bekent zijn in welk winkelschap die staat.
  • Van elke winkel de schapvolgorde bekent zijn.

Dit programma heeft Ingredienten verschalen nodig omdat anders de hoeveelheden op de boodschappenlijst niet kloppen.

Recepten invoegenEdit

Bijvoorbeeld gekookte aardappels, vlees en groente in hoofdgerecht.

Om dit mogelijk te maken moet:

  • van elke stap de werk-, wacht- en bewaartijd bekent zijn.

Around Wikia's network

Random Wiki