Wikia

Rodekool1

rodekool dwarsdoorsnede

Rodekool gesneden

gesneden rodekool

Rodekool met appel gekookt

gekookte rodekool met appel

Algemeen

Rodekool is een zware koolsoort uit noord-west Europa en wordt vaak gebruikt als hoofdbestanddeel voor de maaltijd. Meestal wordt appel toegevoegd en kan het op meerdere manieren op smaak gebracht worden - zie hieronder bij variaties.

Ingrediënten

voor 4 personen

Bereiding

  • De rodekool in de lengte in vieren snijden, de buitenste stugge bladen en de harde kern verwijderen, vervolgens in gelijkmatige reepjes snijden van ongeveer 2 tot 3 cm lengte of schaven en goed afspoelen in een vergiet.
  • De gesneden en gewassen rodekool in een pan in ruim water en een theelepel zout koken tot deze goed gaar is - dit duurt ongeveer 30 tot 45 minuten afhankelijk van het gewicht van de kool.
  • De appels schillen en het klokhuis verwijderen en in blokjes snijden vervolgens door een mengsel van de suiker en het kaneel schudden.
  • Als de rodekool gaar is zover afgieten dat er een bodem van 2 tot 3 cm vocht overblijft, ook wat kookwater in een drinkbeker opvangen en hier de maïzena of het aardappelmeel door roeren (bindmiddel).
  • De appel met het overgebleven mengsel van suiker en kaneel, het bindmiddel, de azijn en de gemalen kruidnagel door de rodekool scheppen.
  • Het rodekool mengsel proeven en op smaak brengen door het extra toevoegen van één van de smaakmakers (azijn, suiker, zout, kaneel, of kruidnagel).

Opdienen

Variaties

  • Men kan in plaats van zure appels ook zoete appels toepassen er is dan minder of geen suiker nodig toe te voegen.
  • Gebruik in plaats van gemalen kruidnagel nootmuskaat.