Wikia

Mayonaise of sauce mayonaise is een hartige saus uit de Franse keuken die koud of na bereiding op kamertemperatuur geserveerd wordt. Mayonaise kan bij bijna alle soorten gerechten gegeven worden als onderdeel van de garnering, waarbij het met een spuitzak in figuren kan worden gespoten, of gebruikt worden als dressing in salades. Het meest bekend is friet met mayonaise.

Mayonaise is natuurlijk ook kant en klaar te krijgen in potten of tubes.

benodigheden:Edit

ingrediënten:Edit

voor 3 dl. saus: 2,5 dl. slaolie - 1 ei - 1,5 eetlepel azijn - 1 theelepel geel mosterdpoeder - peper - zout

bereiding:Edit

Scheid de dooier van het eiwit. Doe de eierdooier, de azijn, de mosterdpoeder en wat peper en zout in de beslagkom en klop (of mix) deze tot een gladde saus, voeg met een dun straaltje, al kloppend (of mixend), de slaolie toe tot de saus glad en romig is.

variatietips:Edit

  • Om de mayonaise een kleurtje te geven kan bijvoorbeeld een theelepel kookwater van spinazie (groen), van bietjes (rood) of een theelepel tomatenpuree (roze) toegevoegd worden.
  • Om de mayonaise iets pittiger te maken gebruik dan een halve theelepel chillipoeder in plaats van peper.
  • Voor knoflook-mayonaise een theelepel uitgeperste knoflook toevoegen.
  • Voor groene kruiden mayonaise een theelepel basilicum, oregano, tijm, dille, peterselie, bieslook, of een combinatie hiervan toevoegen.

recepten met mayonaise:Edit

Mayonaise wordt als basisrecept voor verschillende andere sauzen gebruikt:

Aïoli - Andalusische saus - Chaud-froidsaus - Ravigotesaus - Remouladesaus - Tartarensaus - Vincentsaus

Around Wikia's network

Random Wiki