Wikia

Recept Coq au VinEdit

IngrediëntenEdit

1 kip, 100 g rookspek, 60 g boter, 4 uien, 2 teentjes knoflook, 200 g champignons, zout, peper, ½ l rode wijn, 6 takjes peterselie, 4 takjes bladselderij, ½ tl laurierpoeder, 1 tl gedroogde tijm en 1 el bloem.

BereidingEdit

Snijd het spek klein en bak dit uit in een braadpan. Voeg 30 g boter toe en fruit hierin de gehakte uien, de knoflook en voeg de champignons in plakjes toe. Schep na 5 minuten het uimengsel in een kom. Voeg de overige boter toe. Snijd de kip in vieren en bestrooi deze met zout en peper. Bak de kip rondom bruin in de pan en voeg het uimengsel weer toe. Vervolgens de overige ingrediënten, behalve de bloem en stoof het geheel ± 60 minuten. Neem de kip uit de pan en leg deze op een verwarmde schaal. Roer de bloem los met ½ el water en bind hiermee het stoofvocht. Maak dit op smaak af met zout en peper.

TipEdit

Vervang de kip door 4 kippenbouten of 8 drumsticks. Flambeer de kip met cognac (afzuigkap uit!) alvorens het stoven en voeg op het laatst een scheutje room toe aan de saus.

ServeertipEdit

Coq au vin met gekookte broccoli, sla en gekookte witte en wilde rijst.

LegendaEdit

De recepten zijn bestemd voor 4 personen.
Betekenis afkortingen
g = gram, l = liter (1000 cc), dl= deciliter (100 cc), el = eetlepel en tl = theelepel.

Bron: De Poelier

Around Wikia's network

Random Wiki