Wikia

Conserveren of inmaken. De meeste groenten, kruiden, fruit, vis en vlees die we kennen worden in bepaalde tijden van het jaar geoogst, dit houdt in de regel in dat de prijs van groenten niet altijd dezelfde is. In sommige maanden kan de prijs de helft verschillen, meestal zijn de wintermaanden de duurste maanden om deze etenswaren te kopen. In vroeger tijden was dit verschil groter, sommige produkten waren vaak helemaal niet te krijgen. Met de komst van grote koelcellen en meer en snellere vervoer- en importmogelijkheden zijn deze prijsverschillen kleiner geworden.

Manieren om etenswaren langer te kunnen bewaren zijn het drogen van bijvoorbeeld kruiden, of in wekpotten bewaren, waarbij groenten in zout water en fruit op siroop werden gewekt. Vlees en vis worden gedroogd (denk aan stokvis), of op zout (gepekeld) in vaten bewaard. Met de komst van de vrieskisten werd het bewaren een stuk simpeler (en zonder het vele zout en suiker ook een stuk smakelijker en gezonder). Groenten, kruiden, vis en vlees kunnen diepgevroren tot 12 maanden worden bewaard, waarbij de aanwezige vitaminen en mineralen niet verloren gaan (diepgevroren etenswaren behouden hun smaak alsware ze vers). Etenswaren uit de vriezer kunnen niet rouw gegeten worden, door het ontdooien versneld het rottingsproces; ze moet altijd goed verhit worden (gekookt, gebakken, enz.).

In de handel zijn veel groenten geconserveerd verkrijgbaar in glazen potten of blik, deze zijn vaak te ver doorgekookt en er worden conserveermiddelen toegevoegd. Vers eten is altijd lekkerder dan geconserveerd eten.

Around Wikia's network

Random Wiki