Wikia

Recepten Wiki

Andijvie

Overleg0
217 pagina's
op deze wiki

andijvie

Andijvie, (Cichorium endivia), is een bladgroente die in Nederland veel verbouwd wordt. Het bevat veel vitamine C, B1, B2 en Caroteen en kan zowel rouw als gekookt gegeten worden.

recepten:Bewerken

Andijvie, gekookteBewerken

  • Van de andijvie eerst de basisstronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna grof snijden en goed wassen.
  • De andijvie in 10 minuten gaar koken en daarna in een vergiet laten uitlekken.
  • 3 fijn gemalen beschuiten of 100 gram paneermeel door de andijvie scheppen en een klein beetje nootmuskaat toevoegen.
  • Warm opdienen met gekookte aardappelen en een vlees met jus naar keuze.

Andijvie in melksaus Bewerken

  • Van de andijvie eerst de stronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna grof snijden en goed wassen.
  • De andijvie in 10 minuten gaar koken en vervolgens laten uitlekken in een vergiet (een kleine hoeveelheid van dit kookwater bewaren voor het aanmaken van maïzena).
  • In een kookpan 2 deciliter melk en 30 gram boter aan de kook brengen, zodra de boter is gesmolten de gekookte andijvie toevoegen en binden met 15 gram aangemaakte maïzena.
  • Warm opdienen met gekookte aardappelen en een vlees naar keuze.

AndijviestamppotBewerken

  • Andijviestamppot is een gerecht uit de Hollandse keuken.
  • Van de andijvie eerst de basisstronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna fijnsnijden en goed wassen, enkele minuten laten uitlekken in een vergiet.
  • De uitgelekte andijvie goed vermengen met aardappelpuree, hiervoor kan zowel droge- als natte puree worden gebruikt, een klein beetje nootmuskaat toevoegen, hierna iets opwarmen.
  • De stamppot warm opdienen met vlees, meestal wordt gekozen voor gehaktballen of rundvlees en jus.
  • Tip: eventueel uitgebakken spekblokjes door de stamppot scheppen.

In andere talenBewerken

Duits endivie
Engels endive
Frans chicorée endive

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki