Wikia

Recepten Wiki

Andijvie

Overleg0
217 pagina's
op deze wiki
andijvie
Henk KToegevoegd door Henk K

Andijvie, (Cichorium endivia), is een bladgroente die in Nederland veel verbouwd wordt. Het bevat veel vitamine C, B1, B2 en Caroteen en kan zowel rouw als gekookt gegeten worden.

recepten:Bewerken

Andijvie, gekookteBewerken

  • Van de andijvie eerst de basisstronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna grof snijden en goed wassen.
  • De andijvie in 10 minuten gaar koken en daarna in een vergiet laten uitlekken.
  • 3 fijn gemalen beschuiten of 100 gram paneermeel door de andijvie scheppen en een klein beetje nootmuskaat toevoegen.
  • Warm opdienen met gekookte aardappelen en een vlees met jus naar keuze.

Andijvie in melksaus Bewerken

  • Van de andijvie eerst de stronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna grof snijden en goed wassen.
  • De andijvie in 10 minuten gaar koken en vervolgens laten uitlekken in een vergiet (een kleine hoeveelheid van dit kookwater bewaren voor het aanmaken van maïzena).
  • In een kookpan 2 deciliter melk en 30 gram boter aan de kook brengen, zodra de boter is gesmolten de gekookte andijvie toevoegen en binden met 15 gram aangemaakte maïzena.
  • Warm opdienen met gekookte aardappelen en een vlees naar keuze.

AndijviestamppotBewerken

  • Andijviestamppot is een gerecht uit de Hollandse keuken.
  • Van de andijvie eerst de basisstronk en eventuele oude lelijke bladeren verwijderen, daarna fijnsnijden en goed wassen, enkele minuten laten uitlekken in een vergiet.
  • De uitgelekte andijvie goed vermengen met aardappelpuree, hiervoor kan zowel droge- als natte puree worden gebruikt, een klein beetje nootmuskaat toevoegen, hierna iets opwarmen.
  • De stamppot warm opdienen met vlees, meestal wordt gekozen voor gehaktballen of rundvlees en jus.
  • Tip: eventueel uitgebakken spekblokjes door de stamppot scheppen.

In andere talenBewerken

Duits endivie
Engels endive
Frans chicorée endive

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki